loading...
قانون کار
قانون کار بازدید : 52 دوشنبه 27 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

قرارداد عدم افشا اطلاعات چیست؟

ساماته جامع قانون کار در این مقاله قصد دارد شما را با تعهدنامه منشع افشای اطلاعات آشنا نمایید.

در ابتدا و جهت آشنایی شما خوانندگان ابتدا به تعریف کوتاهی از قرارداد عدم افشا اطلاعات می پردازیم.

قرارداد عدم افشا اطلاعات، قراردادی است که به منظور حفاظت و مصون داشتن از بازنشر اطلاعات محرمانه میان اشخاص منعقد می گردد که بر اساس آن طرفین توافق می کنند که اطلاعات محرمانه (که شرح آن اطلاعات همواره در قرارداد تعریف خواهد شد) صرفاْ به منظور خاصی مورد استفاده قرار گیرد.

آیا نیازی است که با کارمند قرارداد عدم افشا اطلاعات منعقد نمود؟

بلی، در ساختار شرکت، کارمندان با مسئولیت های گوناگون مشغول به انجام وظیفه می باشند و بسته به جایگاه آنها در شرکت به اطلاعات گوناگون و ارزشمندی دسترسی دارند. از این روی بهتر است برای حفاظت از منافع شرکت با کارمندان قرارداد محرمانگی منعقد نمود.

ضمانت اجرای نقض قرارداد عدم افشا اطلاعت چیست؟

ضمانت اجراهای گوناگونی را می توان برای نقض تعهدات طرف خاطی در قراردادهای عدم افشا اطلاعات پیش بینی نمود. ولی بهترین روش تعیین مبلغی مقطوع است در صورت اثبات نقض، طرف خاطی باید مبلغ مذکور را در وجه طرف مقابل پرداخت نماید.

تعهدنامه رعایت محرمانگی و عدم افشا


این تعهدنامه رعایت محرمانگی و عدم افشا (از این پس تعهدنامه) در راستای ماده 10 قانون مدنی به منظور تشریح تعهد به رازداری و رعایت محرمانگی و عدم افشا توسط متعهد در تاریخ  ..................... و در شهر ........... امضا و اجرایی گشت.
ماده 1- متعهد 
این تعهدنامه توسط:
آقای/خانم ..................... فرزند ........... به شماره ملی ................ و شماره شناسنامه ..................... به نشانی ............................................ و کدپستی: ......................... و با شماره تلفن ...................... و ..................... نشانی رایانامه ....................... از این پس در این تعهدنامه متعهد خوانده می‌شود، امضا و اجرایی گردید.
ماده 2- موضوع تعهدنامه
موضوع تعهدنامه حاضر تعهد به رعایت محرمانگی توسط متعهد در مقابل شرکت ...................... (از این پس ...............) و تمام اشخاصی است که به واسطه ................... یا از طریق آن با متعهد در ارتباط می‌باشند.
ماده 3- مفهوم محرمانگی
اطلاعات محرمانه در این تعهدنامه به هرگونه اطلاعاتی بازمی‌گردد که ارزش تجاری دارد، (بدون اینکه محدود به این موارد باشد) خواه (1) اطلاعات فنی شامل حق اختراع، حقوق کپی‌رایت، اسرار تجاری و دیگر اطلاعات اختصاصی، تکنیک‌ها، طرح‌ها، ترسیم‌ها، مدل‌ها، ابداعات، دانش فنی، روش‌ها، دستگاه‌ها، وسایل، الگوریتم‌ها، برنامه‌های نرم‌افزار، اسناد منابع نرم‌افزار و فرمول‌های مرتبط با محصولات حال، آتی و محصولات و خدمات ..................... و اشخاص موضوع ماده 2 است یا (2) اطلاعات غیرفنی مرتبط با محصولات ..................... و اشخاص موضوع ماده 2 شامل (بدون اینکه به این موارد محدود باشد) قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها، قیمت‌گذاری، ذخیره احتیاطی، طرح‌ها‌ و استراتژی‌های کسب و کار، امور مالی، داده‌ها و اطلاعات مالی و حسابداری، تامین‌کنندگان، مشتریان، فهرست نام مشتریان، اطلاعات خرید، برنامه‌های فروش و بازاریابی، طرح‌های تجاری آینده و هرگونه اطلاعات دیگری است که برای ................ و اشخاص موضوع این ماده اختصاصی و محرمانه است.
تبصره: اطلاعات محرمانه موضوع این تعهدنامه، اسرار تجاری محسوب می‌گردد. 
ماده 4- تعهدات ناظر به عدم افشاء و عدم استفاده
متعهد تمام اطلاعات محرمانه .............. و اشخاص موضوع ماده 2 را حفظ خواهد نمود و آنها را افشا و منتشر نمی‌کند و از این دسته از اطلاعات، بصورت مستقیم یا غیرمستقیم به‌نفع خود یا اشخاص ثالث بهره‌برداری و استفاده نمی‌نماید. متعهد تمام اطلاعات محرمانه ................ و اشخاص موضوع ماده 2 را به یک‌ اندازه محرمانه تلقی خواهد نمود و مانند اطلاعات محرمانه خود از این‌گونه اطلاعات محافظت می‌نماید و در این زمینه متعهد حداقل تمام اقدامات متعارفی که برای حفظ اطلاعات محرمانه لازم است را اتخاذ می‌نماید. درصورت نقض تعهد موضوع این ماده توسط متعهد، ................ و اشخاص موضوع ماده 2 مستحق مطالبه خسارات وارده به خود خواهند بود. حداقل میزان خسارت ..................... تومان است که ............. می‌تواند با اثبات ورود خسارت بیشتر نسبت به مطالبه آن اقدام نماید. 
ماده 5- محدوده اعتبار تعهدنامه
این تعهدنامه تمام مکاتبات و ارتباطات میان طرفین را دربرمی‌گیرد. متعهد علم دارد که تعهدات وی مندرج در این تعهدنامه، تا پایان هرگونه ارتباطی میان طرفین و تا 4 سال پس از آن، معتبر و لازم‌الاتباع است. متعهد ملتزم است در خاتمه ارتباط، بدون اینکه روگرفت هیچ‌کدام از اسناد و مدارک را نزد خود نگهداری نماید، تمام اسناد، مدارک و لوازم متعلق به ............ و اشخاص موضوع ماده 2 که نزد وی قرار دارد، به وی بازگرداند.
ماده 6- قانون حاکم
این تعهدنامه در تمام ابعاد و جوانب، مشمول قوانین و مقررات لازم‌الاتباع و لازم‌الاجرا در جمهوری اسلامی ایران و عرف و رویه تجاری حاکم است. 
ماده 7- حل و فصل اختلافات
کلیه اختلافات و دعاوی ناشی از این تعهدنامه و یا راجع به آن از جمله انعقاد، اعتبار، فسخ، نقض، تفسیر یا اجرای آن به مرکز داوری اتاق ایران ارجاع می‌گردد که مطابق با قانون اساسنامه و آئین داوری آن مرکز با رأی یک نفر داور بصورت قطعی و لازم الاجراء حل و فصل گردد. داور علاوه بر مقررات حاکم، عرف تجاری ذیربط را نیز مراعات خواهد نمود. شرط داوری حاضر، موافقتنامه‌ای مستقل تلقی می‌شود و در هر حال لازم‌الاجراء است.    

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 9
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 18
  • بازدید ماه : 68
  • بازدید سال : 196
  • بازدید کلی : 1,796